Marktanalyse - Overig - 24. januari 2024

RareWine Invest: Jaarverslag 2023

Duik in de onstuimige wereld van wijninvesteringen met ons jaarverslag 2023. Ontdek de markttrends, uitdagingen en buitengewone kansen die het jaar hebben gevormd.

Klik op de video hierboven om de essentie van het rapport te leren in minder dan 5 minuten. Of lees het volledige rapport hieronder...

Vorig jaar, na twee jaar van enorme groei, was het verleidelijk om wijninvesteringen vanuit een kortetermijnperspectief te bekijken. In het jaarverslag van 2022 hebben we de verleiding weerstaan en geconcludeerd dat de uitgangspunten voor investeringen in wijn ongewijzigd blijven – hoe conservatief het ook mag klinken. Fast forward 12 maanden: 2023 bleek het perfecte voorbeeld te zijn dat wijn nog steeds een langetermijninvestering is.

Tal van economieën worstelen nog steeds met de nasleep van de pandemie, de Russische invasie van Oekraïne en conflicten in Israël en Palestina. Zoals opgemerkt in het jaarlijkse overzicht van de wijnmarkt van Liv-Ex, hebben deze factoren beleggers ertoe aangezet om over te stappen op klassieke opties zoals goud of bijvoorbeeld obligaties. Goud staat op een recordhoogte, gesteund door zorgen over de conflicten in Oekraïne, Israël en Palestina.

Tegelijkertijd zijn de groeiprognoses van China naar beneden bijgesteld als gevolg van uitdagingen in de cruciale vastgoedsector, zoals blijkt uit het faillissement van Evergrande in augustus. De vastgoedsector is goed voor ongeveer 30% van het BBP van China. Moody's verlaagde op 5 december zijn vooruitzichten voor de kredietwaardigheid van het land naar 'negatief', daarbij verwijzend naar de economische uitdagingen en een ontluikende persoonlijke schuldencrisis.

Terwijl de inflatie afneemt ten opzichte van de pieken van 2022 en begin 2023, blijft de kerninflatie (exclusief energie en voedsel) wereldwijd hoog. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) voorspelt dat de meeste landen pas in 2025 zullen terugkeren naar de omstandigheden van vóór de pandemie.

Wat de uitdagingen nog groter maakt, is dat de centrale banken de afgelopen 12 maanden een reeks renteverhogingen hebben doorgevoerd, met gevolgen voor hypotheken en andere kredietsectoren. De rente staat nu op het hoogste niveau sinds de financiële crisis van 2008.

In wezen hebben consumenten minder besteedbaar inkomen in vergelijking met twee jaar geleden, wat een aanzienlijke impact heeft op de markt voor exclusieve wijnen en whisky’s. Kopers zijn voorzichtiger en niet bereid om zoveel uit te geven als het voorgaande jaar.

In 2021 rapporteerden we prijsstijgingen van bijna 19%; in 2022 steeg de wijn onder beheer bij RareWine Invest gemiddeld met meer dan 22%. Aan het eind van de dag, als iets in korte tijd enorm stijgt, zal het meestal iets lager zakken. In 2023 zagen we prijscorrecties in de meest kritieke wijnbeleggingscategorieën, wat leidde tot dalingen van 7,33%. Ondanks de correctie zijn de prestaties beter dan de algemene markt voor exclusieve wijnen, zoals blijkt uit de Liv-ex Fine Wine 100-index die in 2023 een verlies laat zien van 14,1%.

Gerealiseerde rendementen in 2023

In tegenstelling tot typische aanbieders van wijnbeleggingen, onderscheidt RareWine Invest zich door uitgebreide ondersteuning te bieden bij het realiseren van uw wijnportfolio via ons internationale verkoopnetwerk wanneer het geschikte moment zich voordoet. Hoewel beleggingsplatforms vaak kunnen bogen op indrukwekkende cijfers, komt de echte test wanneer de portefeuille klaar is voor realisatie.

In 2023 werden maar liefst 1.333 posities met succes verkocht, wat een indrukwekkend gemiddeld rendement van 46,29% opleverde voor onze beleggers. Deze posities met een gemiddelde looptijd van 2,5 jaar, net onder ons aanbevolen minimum van 5 jaar, laten een prestatie zien waar we enorm trots op zijn. Deze prestatie is extra sterk gezien de uitdagende marktomstandigheden van het afgelopen jaar.

Deze prestatie onderstreept het belang van een plausibele desinvesteringsoplossing bij het investeren in wijn, aangezien onze investeerders gebruikmaken van de expertise van een van 's werelds belangrijkste handelsbedrijven voor exclusieve wijn, RareWine Trading.

Navigeren door de huidige markt

Bij het navigeren door dit uitdagende terrein weerspiegelt de markt voor exclusieve wijnen en whisky’s andere door passie gedreven investeringen die een delicaat evenwicht tussen kopers en verkopers vereisen. De aanhoudende prijscorrectie heeft kopers nog niet in grote aantallen teruggelokt, wat suggereert dat de prijzen op korte termijn onder druk kunnen blijven staan. De heersende impasse, kenmerkend voor bearmarkten, weerspiegelt de aarzeling van kopers om zich te committeren aan de huidige marktprijzen en verkopers om potentiële verliezen te accepteren.

Ondanks deze uitdagingen is de markt niet verstoken van kansen, integendeel zelfs. Terwijl flessen zich verzamelen in opslagfaciliteiten en hoogproductieve jaargangen aan de horizon opdoemen uit Bourgogne, Toscane, Californië, Bordeaux en Champagne, staat 2024 op het punt een gunstige markt voor kopers te worden. Tegen het einde van 2023 identificeerden we zelfs marktkansen die we al geruime tijd niet meer hadden gezien. In opwaartse markten is er ruimte voor verkenning en experimenten en buy-and-hold is de juiste strategie in moeilijke tijden, aangezien wijn trouw blijft aan het uitgangspunt: een solide beleggingsmiddel voor de lange termijn.

Daarnaast presteerden de belangrijkste aandelenindices in 2023 positief, waarbij de S&P500 een opmerkelijke stijging van 24% registreerde, een schril contrast met het verlies van 19,4% in 2022. Het is benoemenswaardig dat in 2023 een record van 72% van de S&P 500-componenten ondermaats presteerde, volgens Apollo Global Management. Dit betekent dat de S&P500 werd opgehouden door de zogenaamde "Magnificent Seven", namelijk Apple, Amazon, Alphabet, Meta Platforms, Microsoft, Nvidia en Tesla.

Het hernieuwde optimisme over de lagere inflatie en de mogelijkheid van renteverlagingen in de VS wakkerden het enthousiasme van beleggers op de aandelenmarkt weer aan, wat bijdroeg aan de opwaartse dynamiek in aandelen. Sinds 2004 is de S&P500 gestegen met 411%. Daarentegen is Liv-ex Burgundy 150 in dezelfde periode met 655% gestegen en Champagne 150 met 491%. Bourgogne en Champagne zijn goed voor meer dan 70% van de wijnen in beheer bij RareWine Invest.

Bourgogne – aanbod heeft de overhand (-6,68%)

2022 was een recordjaar in de Bourgogne, met een gemiddelde prijsstijging van meer dan 34% over alle posities onder beheer. In 2023 verloor Bourgogne een deel van zijn momentum en werden prijscorrecties waargenomen. Vooral onder de posities die het jaar ervoor het meest stegen, geïllustreerd door Domaine Arnoux-Lachaux, dat in verschillende posities in 2022 een vertienvoudiging van de prijsstijgingen registreerde. Ook de wijnen van het grote DRC, Domaine Leroy, Armand Rousseau en Domaine d’Auvenay ondergingen correcties.

Bourgogne heeft zich op de lange termijn gevestigd als de meest aantrekkelijke categorie voor wijninvesteringen en heeft volgens Liv-ex Burgundy 150 sinds 2004 een jaarlijks rendement opgeleverd van meer dan 10,5%. Het schaarse karakter van de beste Bourgondische wijnen zal altijd in het voordeel zijn van de belegger. Voor Bourgogne vinden we de meest significante correlatie tussen productie en consumptie. Vaak is het geen kwestie van prijs, maar van beschikbaarheid want op de lange termijn is Bourgogne een veilige haven gebleken.

Over het geheel kende Bourgogne in 2023 een daling van 6,68%.  Er waren echter ook positieve punten te vinden, met Domaine Bachelet Charmes Chambertin 2018 als een van de meest in het oog springende met bijna 24%.

Champagne ondergaat correcties (-11,15%)

Zoals te verwachten, blijkt uit de Liv-ex Power100-lijst dat Champagne in 2023 overweldigend de meest verhandelde wijnen domineert. Deze prevalentie wordt toegeschreven aan de hoge liquiditeit van de regio en de universele aantrekkingskracht op drinkers en verzamelaars. Hierdoor zijn aanzienlijke hoeveelheden Champagne over de hele wereld verhandeld en genoten. Niet te vergeten dat veel van de meest prestigieuze champagnemerken eigendom zijn van rijke luxeconglomeraten die eindeloze hoeveelheden geld verdienen aan branding en marketing, waardoor Champagne de komende jaren nog aantrekkelijker zal zijn voor consumenten.

Nu de prijzen twee jaar op rij de pan uit rezen kreeg ook Champagne in 2023 te maken met prijscorrecties, wat leidde tot een verlies aan momentum met een daling van 11,15%. Op zichzelf zou deze trend voor de Champagne aanleiding kunnen geven tot bezorgdheid, maar gezien het feit dat Champagne de afgelopen drie jaar is gestegen met bijna 50% is er geen sprake van paniek. Ondanks de huidige neergang lijken de beste Champagnes nog steeds goedkoop in vergelijking met de beste Bourgogne- of Bordeauxwijnen. Dit zorgt voor groei op de lange termijn.

Een van de meest populaire champagnes voor investeerders van de afgelopen jaren is zonder twijfel Salon, die ook synoniem staat voor het hoogste rendement. In het afgelopen jaar heeft ook Salon correcties ondergaan, met name de Salon van 2002, die een daling van meer dan 22% kende. Vergeet niet dat het Salon van 2002 nog steeds met bijna 300% is gestegen sinds het in 2018 op grote schaal werd geïntroduceerd bij onze investeerders.

Italië toont opnieuw weerstand (0,04%)

Bij RareWine Invest hebben we onze aanbeveling voor Italiaanse wijn geleidelijk verhoogd, waarbij we ons voornamelijk richten op de beste Barolo's, Barbaresco's, Brunello's en Super Tuscans. Piemonte en Toscane hebben de lat voor kwaliteit de afgelopen jaren hoger gelegd en van de komende jaargangen wordt meer verwacht.

Niet alleen heeft Italië in 2023 veerkracht getoond, maar de bied-laatverhouding is momenteel gezonder dan in de andere categorieën met als resultaat tot een minimaal positief resultaat van 0,04%. Dit is aanzienlijk beter dan de markt, aangezien de Liv-ex-subindex 'Italië 150' in 2023 is gedaald met -6%.

Consumenten zijn prijsbewust geworden en gaan op zoek naar goedkopere alternatieven voor premium geprijsde merken, aangezien inflatie de koopkracht uitholt. We hebben dit patroon al eerder aangepakt met de term 'betaalbare luxe'. Tijdens economische neergang trakteren consumenten zichzelf nog steeds op een beetje luxe, maar hun voorkeur gaat eerder uit naar 'betaalbare luxe'-wijnen, in tegenstelling tot dure wijnen uit Bordeaux of Bourgogne.

Het is niet de eerste keer dat we getuige zijn van Italiaanse wijn die weerstand toont in economisch onzekere tijden. Volgens de Liv-ex-index Italy-100 - de breedste manier om de prestaties van Italiaanse wijn te volgen - steeg de Italy-100 tijdens de financiële crisis van november 2007 tot april 2009 met 62,9%. De aandelenmarkt halveerde in dezelfde periode bijna en herstelde zich pas volledig in het voorjaar van 2013.

Bordeaux Standvastig (-0,09%)

De huidige neergang is gepaard gegaan met een verschuiving naar veilige havens op de markt, met als voorbeeld oudere Bordeaux-jaargangen. Deze vlucht naar kwaliteit is zelfs binnen specifieke regio's waarneembaar, aangezien verzamelaars zich richten op gevestigde merken en jaargangen van de hoogste kwaliteit. Daardoor is Bordeaux het afgelopen jaar slechts marginaal getroffen, met een prijsdaling van 0,09%.

Wat Bordeaux betreft, houden wij vast aan ons standpunt. Deze categorie is niet voor elke portefeuille geschikt. We raden Bordeaux-wijn alleen aan als een instrument voor diversificatie in uitgebreidere portefeuilles of als een investering van passie. Het aanbod van Bordeaux is niet gunstig in vergelijking met de vraag. Ook lijkt het prijsuitgangspunt nog steeds te hoog om een goede investering te doen voor de meeste Bordeaux-posities. In 2023 hebben we op de lange termijn meer uitdagingen voor Bordeaux aangepakt. U kunt de analyse hier lezen

Rest van de wereld (-1,64%)

De categorie Rest van de wereld is een eclectische classificatie, die items omvat die niet netjes in andere vooraf gedefinieerde categorieën passen. Het omvat Rhône, Napa Valley en een beperkt aantal Duitse en Spaanse wijnen, samen met Australische wijn, namelijk Penfolds.

Wijnen uit deze categorie onder beheer bij RareWine Invest daalden het afgelopen jaar met 1,64%, wat acceptabel kan zijn gezien de aard van de markt.

Met name Screaming Eagle 2018 en 2019 daalden met 11%. Dit zijn echter nog jonge jaargangen van deze cultproducent en de schaarste van deze flessen zal op de lange termijn in het voordeel zijn van de investeerders. Geïsoleerd daalde Napa Valley met 3,29%. Tot de positieve punten behoren de release van Glenfarclas 50YO 2022, die in 2023 met 10% steeg, samen met de release van The Macallan 18YO Double Cask 2022, die de waardering met 8,7% verhoogde.

De mening van RareWine Invest

2023 werd duidelijk gekenmerkt door een gebrek aan koopkracht en een verzwakte liquiditeit op de wijnmarkt als gevolg van de reeks geopolitieke en economische gebeurtenissen. Tegelijkertijd hebben de marktverwachtingen van dalende prijzen geleid tot een grote bied-laatspread en dus een lagere handelsactiviteit. Dit leidt uiteindelijk tot minder prijspunten, grotere fluctuaties (in beide richtingen) en onzekerheid over prijsstelling en waardering.

Door de verminderde liquiditeit in de markt is het aantal kopers aanzienlijk afgenomen ten opzichte van een jaar geleden. Omgekeerd neemt het aantal verkopers toe naarmate de bezorgdheid toeneemt over het feit dat er aanzienlijke hoeveelheden geld vastzitten in wijn. Deze ongezonde onbalans leidt tot grotere fluctuaties dan normaal.

Het product zelf blijft onveranderd, en dat geldt ook voor de kernwaarde. De geschiedenis heeft aangetoond dat de wijnprijzen stijgen naarmate de liquiditeit terugkeert naar de markt en de koopkracht wordt herwonnen. Liquiditeit zal langzaam terugkeren naar de markt zodra de rentetarieven zijn verlaagd en gestabiliseerd. Tot die tijd moeten kopers en verkopers tot een compromis komen.

Desalniettemin weerspiegelt dit prijspatroon historische cycli. Na een geweldig jaar voor wijninvesteerders in 2018, werden we geconfronteerd met een vergelijkbare situatie. In 2019 ontstonden er wereldwijde marktuitdagingen als gevolg van de handelsoorlog tussen de VS en de EU, de onrust in Hongkong, de onrust rondom Brexit en werd de liquiditeit van de wijnmarkt weggezogen. Hoewel het toen niet de meest gunstige ontwikkeling was voor beleggers, ervaren degenen die voor en tijdens deze periode hebben geïnvesteerd vandaag de dag het meeste rendement. Bovendien is er een drempel voor hoe goedkoop een wijn kan worden voordat professionals hem te goedkoop vinden en beginnen te kopen.

Het zou te optimistisch zijn om te veronderstellen dat de prijzen in de eerste helft van 2024 aanzienlijk zullen stijgen. Een plausibeler scenario is een gezonde marktstabilisatie na de correcties die in 2023 zijn waargenomen. Opmerkelijke kansen zoals eerder benadrukt, zullen naar verwachting gedurende een groot deel van 2024 aanhouden waardoor het een gunstige kopersmarkt wordt. Dingen kunnen veranderen als of wanneer de rentetarieven dalen en de geopolitieke situatie wordt gestabiliseerd. Het kan echter maanden duren voordat we significante veranderingen in de markt zien bij een verlaging van de rentetarieven.

Op het gebied van investeringen is timing van vitaal belang, ook in de context van wijn. Elke belegger streeft ernaar om op de bodem van de markt te kopen en op het hoogtepunt te verkopen. Verkopen in de huidige marktomstandigheden is misschien niet ideaal, waardoor een buy-and-hold-strategie nodig is. Hoewel de huidige markt misschien niet optimaal is om te verkopen, is het opmerkelijk dat wijn zelden langdurige dalingen doormaakt, meestal binnen anderhalf jaar weer opveren, wat aangeeft dat de bodem van de markt dicht bij elkaar ligt. Onze standvastige aanbeveling houdt stand: wijninvesteringen vereisen een horizon van minimaal 5 jaar of meer, waarbij wordt vastgehouden aan de basisprincipes van wijninvesteringen.

Neem contact op met RareWine Invest

Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op